Świat słowem malowany – rozwijanie zainteresowań polonistycznych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej to tytuł innowacji pedagogicznej realizowanej w klasie drugiej. Innowacja pozwoli na rozbudzenie wśród uczniów potrzeby kontaktu z piękną literaturą dziecięcą. W dzisiejszych czasach czytanie książek staje się coraz mniej popularną formą spędzania czasu wolnego, chociaż jest tak ważnym środkiem umożliwiającym kontakt z kulturą. Dzieci czytają coraz mniej, chętniej korzystają z komputera czy telewizji. Tymczasem pierwsze lata edukacji są okresem pierwszych fascynacji i nawyków czytelniczych, są czasem największej podatności na odbiór literatury dziecięcej. Kształtowanie właściwych nawyków czytelniczych to główne założenie innowacji. W czasie dodatkowych zajęć uczniowie będą nie tylko poznawać literaturę dziecięcą, będą przede wszystkim rozwijać umiejętność czytania, pisania i wypowiadania się. Zajęcia „Świat słowem malowany” będą się odbywały w roku szkolnym 2014/2015 i 2015/2016 w wymiarze 1 godziny tygodniowo w toku zajęć dodatkowych.
Szczegółowe cele innowacji:
- rozbudzanie u dzieci zainteresowań czytelniczych,
- wyrabianie kultury czytelniczej,
- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez doskonalenie mowy,
- uwrażliwienie na piękno słowa pisanego i mówionego,
- wzbogacanie listy lektur zalecanych w podstawie programowej dla uczniów I etapu kształcenia,
- zapoznanie uczniów z następującymi gatunkami literatury dziecięcej: baśń, bajka, opowiadanie, legenda, wiersz, komiks,
- wzbogacanie form ekspresji uczniów o elementy opisu, reklamy, opowiadania,
- rozwijanie umiejętności słuchania, pisania i czytania,
- nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Bojszowach,
- uświadomienie rodzicom wartości głośnego czytania,
- powstawanie więzi między nauczycielem i dzieckiem oraz między rodzicami i dziećmi,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
W pierwszym półroczu zrealizowano założone cele i treści:
- Założono klasową biblioteczkę
- Uczniowie reklamowali ulubioną książkę i zachęcali kolegów do czytania
- Drugoklasiści poznawali twórczość Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, przygotowali recytację wybranego wiersza
- Zostali zaproszeni do Krainy Baśni, gdzie spotkali się z Kopciuszkiem:
- czytali tekst ze zrozumieniem
- redagowali opowiadanie
- bawili się w teatr
- Napisali list do Kubusia Puchatka, oglądali film animowany o bohaterach Stumilowego Lasu
- Uczestniczyli w konkursie literackim pt. „Czy znam treść lektury Kubuś Puchatek”