Międzyrzecze, dnia 19 września 2014 r.
Regulamin Rady Rodziców
Szkoły Podstawowej im. Józefa Kassolika w Międzyrzeczu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1
Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572
z późn. zm.) oraz Statutu Szkoły.
Rozdział II
Zakres i przedmiot działania
2
- Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły.
- Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami (z wyjątkiem organizacji politycznych) działającymi
w szkole, a w szczególności z organizacjami harcerskimi, których celem statutowym
jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3
- Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
- Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
4
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych (klasowych):
- Wybory do rad oddziałowych (klasowych) przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach (klasach) w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.
- Podczas zebrań oddziałowych (klasowych) rodzice wybierają rady oddziałowe (klasowe) składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału (klasy).
- W wyborach do rad oddziałowych (klasowych), jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rad oddziałowych (klasowych) przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Wybory do rady oddziałowej (klasowej) (klasowej) na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału (klasy). - Zadania wychowawcy oddziału (klasy) podczas wyborów do rady oddziałowe (klasowej):
- a) powołanie komisji skrutacyjnej,
- b) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- c) nadzorowanie przebiegu głosowania,
- d) podanie wyników głosowania.
- Zadania komisji skrutacyjnej
- a) przygotowanie kart do głosowania,
- b) przeprowadzenie głosowania,
- c) policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu.
- Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej (klasowej) mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat do rady oddziałowej (klasowej) musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do rady oddziałowej (klasowej) odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
- Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania.
- Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.
- Za wybranych do rady oddziałowej (klasowej) uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa (klasowa) sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Wybrani członkowie rady oddziałowej (klasowej) wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
5
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
- Wybory przedstawiciela danego oddziału (klasy) do Rady Rodziców przeprowadza się
na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. - Do Rady Rodziców wybiera się jednego przedstawiciela rodziców z danego oddziału (klasy).
- W wyborach przedstawiciela danego oddziału (klasy) do Rady Rodziców, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory przedstawiciela oddziału (klasy) do Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym .
- W głosowaniu jawnym rodzice głosują przez podniesienie ręki.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów do Rady Rodziców w głosowaniu tajnym
na wniosek rodzica, przyjęty przez rodziców z danego oddziału (klasy) w głosowaniu jawnym. - Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4
- Wybory przedstawiciela oddziału (klasy) do Rady Rodziców przeprowadza wychowawca oddziału (klasy).
- Zadania wychowawcy klasy podczas wyborów do Rady Rodziców:
- a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur do Rady Rodziców,
- b) przeprowadzenie głosowania,
- c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów do Rady Rodziców mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
- Kandydat do Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory przedstawiciela danego oddziału (klasy) do Rady Rodziców odbywają się spośród członków rady oddziałowe (klasowe)j.
- Za wybranego przedstawiciela rady oddziałowe (klasowe)j do rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa (klasowa) sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
Rozdział IV
Zadania rad oddziałowych (klasowych)
6
- Rada oddziałowa (klasowa) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału (klasy) w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Rada oddziałowa (klasowa) może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów,
z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów. - Rada oddziałowa (klasowa) działa na podstawie przyjętego planu pracy.
- Rada oddziałowa (klasowa) współdziała ze wszystkimi rodzicami i włącza ich do realizacji swego planu pracy.
- Rada oddziałowa (klasowa) współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium
w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym. - Rada oddziałowa (klasowa) organizuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy uczniów, zebrania rodziców.
- Zebrania rodziców organizuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
- Rada oddziałowa (klasowa) podczas ostatniego zebrania rodziców w danym roku szkolnym składa sprawozdanie ze swojej działalności.
- Rada oddziałowa (klasowa) składa sprawozdanie ze swej działalności Radzie Rodziców.
7
- Pracami rady oddziałowej (klasowej) kieruje przewodniczący.
- Przewodniczący rady oddziałowej (klasowe) w szczególności:
- a) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału (klasy) i radę oddziałową wobec innych podmiotów,
- b) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,
- c) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej (klasowej),
- d) zwołuje i prowadzi zebrania rady oddziałowej (klasowej).
Rozdział V
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
8
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
9
- Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
- W uzasadnionych przypadkach, Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej
o dokonanie zmian odpowiednio w zestawie programów wychowania przedszkolnego, szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników,
z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
10
- Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania szkoły. - Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
Z wnioskami i opiniami może występować do: - a) dyrektora szkoły,
- b) rady szkoły,
- c) samorządu uczniowskiego,
- d) organu prowadzącego szkołę,
- e) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
11
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem
przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego. - Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
12
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane
do uczniów, realizowane przez nauczycieli . - Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Program wychowawczy ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
13
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców .
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu profilaktyki, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Program profilaktyki ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
14
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole
przez stowarzyszenie lub inną organizację, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
15
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
16
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
Rozdział VI
Ogólne zasady działania Rady Rodziców
17
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
18
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4.
- Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
- a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- b) przeprowadzenie głosowania,
- c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
19
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych (klasowych), wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału (klasy).
- W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły
lub inna upoważniona przez niego osoba. - W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane
przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców. - Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy
ich zakresu spraw. - Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
20
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, oprócz przewodniczącego wybiera:
- a) sekretarza,
- b) skarbnika,
- c) komisję rewizyjną.
- Wybory sekretarza, skarbnika i komisji rewizyjnej przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W celu bieżącego kierowania pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami powołuje się prezydium Rady Rodziców.
- W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi przewodniczący, sekretarz oraz skarbnik Rady Rodziców .
- Rada Rodziców może powołać komisje stałe lub doraźne.
21
- Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się oddzielnie.
- Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania przewodniczącego podczas wyborów sekretarza i skarbnika Rady Rodziców:
- a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- b) przeprowadzenie głosowania,
- c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydaci na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego sekretarza i skarbnika Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze sekretarza i skarbnika Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
22
- Komisja rewizyjna Rady Rodziców składa się z trzech osób.
- Wybory komisji rewizyjnej Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania przewodniczącego podczas wyborów komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
- a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- b) przeprowadzenie głosowania,
- c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów do komisji rewizyjnej Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydaci do komisji rewizyjnej Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do komisji rewizyjnej Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców, przy czym liczba kandydatów
nie może być mniejsza niż trzech. - Za wybranych do komisji rewizyjnej Rady Rodziców uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze
do komisji rewizyjnej Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów. - Członkowie komisji rewizyjnej Rady Rodziców wybierają spośród siebie przewodniczącego.
23
Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
Rozdział VII
Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców
24
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- a) reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
- b) kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo-gospodarczą,
- c) przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,
- d) prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- e) opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym
na dany rok szkolny, - f) przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
- g) podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
- h) monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
- i) informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
- j) podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.
- Zadania sekretarza Rady Rodziców:
- a) zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
- b) opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- c) organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- d) protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- e) prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
- Zadania skarbnika Rady Rodziców:
- a) prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- b) wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej
i rachunkowości. - Zadania komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
- a) kontrolowanie realizacji uchwał Rady Rodziców,
- b) kontrolowanie gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców, pod względem zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej
i rachunkowości, - c) kontrolowanie gospodarki majątkowej Rady Rodziców,
- d) składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
- Zadania Prezydium Rady Rodziców:
- a) bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
- b) odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące,
- c) koordynowanie działalności rad oddziałowych (klasowych) rodziców,
- d) zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- e) zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- f) decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- g) składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
25
Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
- Członek Rady Rodziców ma prawo do:
- a) czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
- b) składania wniosków i projektów uchwał,
- c) udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
- Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
- a) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
- b) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- c) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
- W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być zwolniony
z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego. - Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia
się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
26
- Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.
- Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum) .
- Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
- Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
- Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Rodziców.
Rozdział VIII
Tryb podejmowania uchwał
27
- Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
- Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:
- a) w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady Rodziców,
- b) w drugim terminie zebrania, co najmniej 30% członków Rady Rodziców.
- Jeżeli pełny skład Rady Rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym terminie zebrania oznacza obecność członków przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 pełnego składu.
- Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa
co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy „wstrzymujące się”.
28
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu
w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania. - W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez sekretarza Rady Rodziców.
- Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród członków Rady Rodziców.
29
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
30
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział IX
Dokumentowanie zebrań
31
Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.
32
- Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
- Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
- a) numer i datę zebrania,
- b) numery podjętych uchwał,
- c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
- d) wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
- e) zatwierdzony porządek zebrania,
- f) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- g) przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
- h) treść zgłoszonych wniosków,
- i) podjęte uchwały i wnioski,
- j) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
33
- Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
- Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi.
- Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.
- Księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
34
- Księga protokołów zawiera ponumerowane strony.
- Na ostatniej stronie księgi protokołów umieszcza się adnotację: „Księga zawiera ……. ponumerowanych stron i obejmuje okres od …… do …… ”. Pod adnotacją umieszcza się pieczęć szkoły oraz podpis dyrektora szkoły.
- Za przechowywanie księgi protokołów Rady Rodziców odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
35
- Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym zebraniu.
- Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
- Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
36
- Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.
- Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Rozdział X
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców
37
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.
- Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.
38
- Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:
- a) poprawę bazy materialnej szkoły,
- b) wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- c) wycieczki szkolne,
- d) imprezy szkolne,
- e) nagrody,
- f) zapomogi,
- g) obsługę finansową Rady Rodziców,
- h) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
- i) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.
- Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnieni są:
- a) przewodniczący,
- b)
- Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Prezydium.
- Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone i zaakceptowane względem merytorycznym i formalnym.
- Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- a) dyrektor szkoły,
- b) wychowawcy klas,
- c) pedagog szkolny,
- d) rady oddziałowe (klasowe),
- e) Samorząd Uczniowski.
39
- Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez Radę Rodziców planie finansowym wydatków.
- Odstępstwa od zatwierdzonego planu wydatków mogą być dokonane wyjątkowo na podstawie uchwały Rady Rodziców.
40
Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
41
- Członkowie Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe (klasowe) zebranie rodziców.
- Na miejsce odwołanych członków Rady Rodziców wybiera się nowych.
42
Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
43
Regulamin został uchwalony przez Rady Rodziców w dniu 19 września 2014 r. i wchodzi
w życie 7 dni od daty uchwalenia.
Przewodniczący Rady Rodziców
Szkoły Podstawowej im. Józefa Kassolika
w Międzyrzeczu
Katarzyna Szczygieł